088 2055 000
		Array
(
    [0] => nl
    [1] => us
)
		
Bel ons 088 2055 000
		Array
(
    [0] => nl
    [1] => us
)
		

BLOG: YES, I AGREE: neem ook zelf verantwoordelijkheid – op weg naar de AVG

Met de komst van het internet, de cloud, mobiele technologie en analytics zijn nieuwe, data gedreven businessmodellen ontstaan. Het verdienmodel daarvan is opmerkelijk: we betalen niet in geld, maar met onze data. Hoe kan het dat organisaties als Google en Facebook gratis diensten aanbieden en toch miljarden winst rapporteren? Het antwoord is eenvoudig: door slim gebruik te maken van data van hun gebruikers.

Gratis bestaat niet

Wij zijn ons heel vaak niet bewust van de hoeveelheid persoonlijke data die we weggeven aan deze aanbieders, in ruil voor hun “gratis” dienst of app. Of we zijn ons er wel van bewust, maar zien er geen probleem in.  ‘Ik heb toch niets te verbergen’ is dan een redenatie/ rechtvaardiging. Maar toch; onze contacten, onze locatiegegevens, onze zoekopdrachten, ons surfgedrag, wie we volgen…al met al waardevolle informatie om zeer nauwkeurige profielen van gebruikers te maken. En dat is precies wat aanbieders als Facebook, Google en Twitter doen. En al die persoonlijke profielen zijn goud waard voor onder andere de marketing- en advertentie-industrie.

Denk na, de AVG regelt niet alles vanzelf

De AVG dwingt organisaties om transparant te zijn over welke gegevens zij van individuen verzamelen, met welk doel en wie deze gegevens uiteindelijk ontvangen. Of dit zal leiden tot andere besluiten om wel of geen gebruik te maken van bepaalde –al dan niet gratis- online diensten, apps of content? Ik weet het niet. Hoe vaak geven we bij het installeren van een dienst of app niet ten onrechte aan dat we de voorwaarden hebben gelezen en daarmee akkoord gaan? Juist. Ik durf te stellen dat we dat allemaal heel vaak doen. De AVG zal onze privacyrechten beter moeten gaan beschermen. Maar dat neemt niet weg dat we als individu ook onze eigen verantwoordelijkheid moeten nemen als het gaat om het geven van toestemming voor gebruik van onze gegevens door (commerciële) partijen.

Privacy wetgeving is niet nieuw. Blijf opletten

Vanaf mei volgend jaar treed de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking. Maar is deze AVG zo nieuw als we denken? Ja en nee. Ja, omdat het voorziet in meer privacyrechten van individuen èn voorziet in meer verplichtingen voor gegevensverwerkende organisaties. Nee, omdat we al sinds 2001 in Nederland de Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp) kennen èn omdat privacy in artikel 10 van onze grondwet is verankerd. Privacy en de regels daaromtrent zijn daarmee geen totaal nieuw fenomeen.

Vanaf mei 2018 gelden er nieuwe Europese privacyregels. Niet naleving van deze regels kan leiden tot forse boetes die kunnen oplopen tot 4% van de wereldwijde jaaromzet of maximaal 20 miljoen Euro.

Auteur: Geert-Jan Krol

Crowe Horwath Peak
Olympisch Stadion 24-28 1076 DE Amsterdam, Nederland
088 2055 000 info@crowehorwath.nl